MediaTekemisen mallia maatiloiltaVihdin mallin kevään viimeinen pedagoginen iltapäivä vihtiläisten koulujen opettajille ja muille toimijoille pidettiin tuttuun tapaan Martin koulun viihtyisissätiloissa. Pedapajan aiheena oli koulujen ja maatilojen yhteistoiminta. Vihdin mallissa on lähdetty siitä, että maatiloilla käyvät lapset pääsevät tekemään konkreettisia asioita pelkän vierailun sijaan. Alustuksien kautta paikalle tulleet lähes kolmekymmentä opettajaa pääsivät kuulemaan miten kouluyhteistyötä on jo aiemmin maatiloilla toteutettu ja mitä mahdollisuuksia maatiloilla oppimisympäristöinä on heidän koululleen tarjota . Johanna Ulpovaara Kaksi kaviota -tilalta aloitti kertomalla jo vuosia jatkuneesta yhteistyöstään Martin koulun oppilaiden ja opettajien kanssa. Kuulijat saivat tietoa tilalla tehdyistä käytännön töistä sekä molemmin puolisista hyvistä kokemuksista. Opettaja Minna Leppänen korosti työskentelystä saadun ilon ja opin tärkeyttä sekä lapsien innostusta lähteä tilalle yhä uudelleen. Vanjärvenkoulun rehtori Ville-Matti Hurskainen puolestaan esitteli koulunsa ja Hjeltin tilan maatilayhteistyötä. Koulun oppilaat työskentelevät lähimaatilalla ympäristöopin tunnilla joka perjantai tehden vuosikierron mukaisia tilan töitä. Kerran viikossa tapahtuva maatilatyöskentelyn intensiivisyys vastaa jo Vihdin mallin Norjalaista esikuvaa Living Schoolia, jonka tulokset oppilaiden yhteistoiminnan parantajana sekä lapsen itsetunnon, vastuullisuuden ja pärjäämisen tunteen kehittäjinä ovat olleet upeita. Norjassa maaseutulähtöinen ympäristökasvatus ollaankin ottamassa kaikkien koulujen opetusohjelmaan. Kirsi Aittosaari jatkoi kertomalla omia kokemuksiaa työskentelystä Haimoon koulun oppilaiden kanssa Rauhalan tilallaan. Aittosaari painotti muiden tilallisten tavoin työskentelyn onnistumisen kulmakiviä, pieniä ryhmiä ja tarpeeksi aikaa tilakäyntiin. Liisi Uski, jonka hevostilalla Ojakkalan koulu on vieraillut, kertoi itse yllättyneensä siitä, miten omista epäilyistään huolimatta käytännön yhteistyö koululaisten kanssa todella toimii. Tilalla vieraillut opettaja Annika Palosaari sanoi koulun oppilaiden olleen erityisen otettuja henkilökohtaisesta ratsastusopetuksesta, jonka jokainen oppilas oli saanut kiitokseksi työpanoksestaan tilalla. Pedapajassa käynnistettiin myös uutta matilatoimintaan ja tilojensa mahdollisuuksia tekemällä oppimisen paikkoina esittelivät paikalle kevättöiltä ehtineet Soile Nissi Ryönän tilalta sekä Päivi Viitavuori ja Teemu Ranta Tiensuun tilalta. Maatilatoiminnasta kiinnostuineita kouluja tuntui pedagogisen iltapäivän puheen sorinasta päätellen olleen monia. Vielä tänä keväänä maatilalle päätti suunnata ainakin Jokikunnan koulu, jolla mahdollisista lähitiloista tuntui olevan jo runsauden pula. INFO: Ympäristökasvatus hanke Vihdin malli
Tiedostot |